Φωτεινός σηματοδότης χρώματος “πορτοκαλί”

Φωτεινός σηματοδότης χρώματος “πορτοκαλί”

Οι φωτεινοί σηματοδότες καθορίζουν καθημερινά και αδιάλειπτα την κίνηση στους δρόμους, καθώς είναι πανταχού παρόντες, εκτελώντας τη δουλειά των τροχονόμων σιωπηλά και με ακρίβεια.

Η ιστορία των φαναριών ξεκινάει το 1868, στο Λονδίνο, όταν τοποθετήθηκε ο πρώτος σηματοδότης έξω από τη Βρετανική Βουλή. Η λειτουργία του έδειχνε να αποδίδει, όμως μια διαρροή αερίου τραυμάτισε τον αστυνομικό που το χειριζόταν εκείνη τη στιγμή, με αποτέλεσμα να θεωρηθεί επικίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια.

Το 1912 κατασκευάζεται στην Αμερική το πρώτο ηλεκτρικό αυτόματο φανάρι. Τότε τα φανάρια διέθεταν μόνο κόκκινο και πράσινο φως αλλά δεν χρειάστηκε να περάσει πολύς καιρός για να εμφανιστεί και το πορτοκαλί. Το πρώτο τρίχρωμο φανάρι κατασκευάστηκε το 1920. Τα αυτοματοποιημένα φανάρια ήταν πλέον γεγονός και η Νέα Υόρκη ήταν από τις πρώτες πόλεις στις οποίες τοποθετήθηκαν.

Ο σηματοδότης χρώματος πορτοκαλί λειτουργεί προειδοποιητικά με σκοπό να ενημερώσει τους οδηγούς ότι σε τρία με πέντε δευτερόλεπτα το φανάρι θα ανάψει κόκκινο. Συχνά όταν βρισκόμαστε στην κίνηση των δρόμων έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με το δίλημμα αν πρέπει να περάσουμε το πορτοκαλί ή να σταματήσουμε.

Σύμφωνα με το άρθρο 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ), όταν ο οδηγός αντικρίσει πορτοκαλί σταθερό φως κυκλικής μορφής υποχρεούται να σταματήσει, μιας και ακολουθεί το κόκκινο σταθερό φως, εκτός αν βρίσκεται τόσο κοντά στο σηματοδότη και δεν μπορεί να ακινητοποιηθεί πλήρως με ασφάλεια.

 

 

Στην πραγματικότητα πολλές φορές δεν προλαβαίνουμε να ακινητοποιήσουμε το όχημα μας με ασφάλεια καθώς βρισκόμαστε σε πολύ κοντινή απόσταση από το φωτεινό σηματοδότη. Ο Κ.Ο.Κ δείχνει κάποια ελαστικότητα σε περίπτωση που δεν υπακούσουμε τον πορτοκαλί φωτεινό σηματοδότη για λόγους ασφάλειας, αλλά αυτό αφορά μια σπάνια και συγκεκριμένη στιγμή που θα περάσουμε με ασφάλεια καθώς βρισκόμασταν πάρα πολύ κοντά στο φωτεινό σηματοδότη. Αν ο οδηγός προχωρήσει ενώ έχει ανάψει κόκκινο θεωρείται παράβαση και τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 80 ευρώ.

Πορτοκαλί χρώμα δεν εμφανίζεται μόνο πριν ανάψει κόκκινο, υπάρχουν και φανάρια που για την καλύτερη ρύθμιση της κυκλοφορίας αναβοσβήνουν διπλό πορτοκαλί φως κυκλικής μορφής ή σχήματος βέλους, σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να ανακόψουμε ταχύτητα και να προχωρήσουμε με ιδιαίτερη προσοχή παραχωρώντας προτεραιότητα στους πεζούς και στα άλλα διερχόμενα οχήματα.

Θυμόμαστε, οδηγούμε πάντα με ασφάλεια και υπακούμε στις ενδείξεις των φωτεινών σηματοδοτών για την ομαλή διέλευση όλων των οχημάτων που βρίσκονται στις οδούς. Το πορτοκαλί δεν είναι ένδειξη επιτάχυνσης αλλά αντιθέτως είναι ένδειξη επιβράδυνσης.

Ουσιαστικά, πρέπει να εκτιμάμε την κατάσταση σε κλάσματα δευτερολέπτου και να πράττουμε με ασφάλεια για εμάς και τους γύρω μας. Βέβαια, όσο η τεχνολογία εξελίσσεται δεν αποκλείεται να δούμε και δρόμους χωρίς φανάρια.

Share this post